Kaikkeen sitä ihminen ryhtyykin.
Ryhtymisessä on ainoastaan se hyvä puoli, että ryhtymättä ei
tiedä.
José ilmaantui sovittuun aikaan
paikalle. Oli tuonut toisen mopon hotellin eteen puun alle parkkiin jo
siinä vaiheessa, kun HD-mies vaimoineen vasta suuntasi
pankkiautomaatille. Pelottavannäköinen ja -kokoinen vekotin näytti
olevan siinä vaimoa varten, ei ollenkaan sellainen mukavan pieni ja
soma. Ja sillä sitten pitäisi lähteä pikkukaupunki Madridin
liikenteeseen. Jo pelkästään sen saaminen alas jalkakäytävältä
tuottaisi vaimolle suuria ongelmia. Tai no – sen selkään
pääseminen olisi ensimmäinen pulma.
José oli perusteellinen. Mopojen
esittelyyn ja paperitöihin vierähti tunti. Ystävällisesti hän
käänsi pyörät niin päin, että vaimokin pystyisi ajamaan
jalkakäytävää pitkin seuraavalle kadulle, eikä joutuisi
parikymmensenttisen katukiveyksen yli heti ensimetreillä yrittämään.
Sitten kamppeet niskaan, matkatavarat
sivulaukkuihin ja matkalaukut hotellin säilytykseen viikoksi. Vaimon
oli turha toivoa, että kaikki silminnäkijät poistuisivat seudulta.
Jos meinasi lähteä liikenteeseen, oli lähdettävä liikenteeseen.
Mummot väistyivät ymmärtäväisesti syrjään ja niin vain
vaimokin viimein sai pyörän samalle kadulle, missä HD-mies jo
odotteli.
On muuten erittäin mukavaa olla
keskellä espanjalaista liikennettä sammuttelemassa kulkuvälinettään
joka risteyksessä. Sekin on kivaa, että painelee torvea ihan
huvikseen vain, että kaikki taatusti huomaavat typerehtivän
mopoilijan. Jotenkin kummasti sitä kuitenkin päästiin jonnekin.
Lähes sata kilometriä piti kuitenkin ajella, ennen kuin saattoi
sanoa olevansa pois Madridista.
HD-mies oli kaivannut pikkuteitä.
Erilaisia autopistoja ja baanoja tässä maassa kyllä on. Käteviä
etenemiseen, mutta muuten tylsiä. Suunta kohti länttä pois
suurilta väyliltä vähensi kyllä kaistat neljästä yhteen, mutta
mutkia ei vielä ollut tarjolla. Vaimo ei varsinaisesti mutkia
kaivannut, koska sellaisissa joutuisi kääntymään vaikeisiin
suuntiin. Ei tiennyt vaimo vielä, mitä olisi edessä.
Illan lähetessä alkoi jo kaivata
hotellia. Ciudad Realissa oli viittojen mukaan tarjolla jos
jonkinlaista majapaikkaa, niitä vain ei millään meinannut löytyä.
Viimein edessä nökötti hulppeankokoinen mökki, jonne toiveikkaana
suunnattiin. Vaimo evästi miestä, että jos edes Suomen hinnoilla
majan yöksi saa, tänne jäädään, ei jaksa enää ajella.
Tiskillä tytttö puhui ymmärrettävää
kieltä (samaa ei voi sanoa läheskään kaikista täkäläisistä,
mikä kieltämättä hiukan rajoittaa kommunikointia). Huoneella oli
tarkka hinta – 57,89 €, aamiainen sitten erikseen. Tänne
jäätäisiin. Mopot parkkiin hotellin pihalle portin taakse. Silloin
vaimo sitten päätti laittaa pyöränsä kyljelleen. HD-miestä
tarvittiin nostamaan kapine takaisin oikeaan asentoon.
Tasapuolisuuden vuoksi on mainittava, että BMW ei ole ainoa, minkä
saa vaakatasoon, Hondallakin se onnistuu. Päivän saldona siis
naarmuja molempien mopojen sivulaukuissa ja ainakin vaimon mopon
kaatumaraudoissa. Veloitusta luottokortilta tiedossa.
Kaupungissakin ehdittiin poiketa
ilahduttamassa paikallisia, erityisesti paikallinen nuoriso koki
syviä onnentunteita nähdessään HD-miehen partaponinhännän ja
tyrskähteli ääneen. Kiva, että heillä oli mukava ilta ja saivat
jotain kerrottavaa lapsenlapsilleenkin.
Tässä maisemia kylältä.
Seitsemällä eurolla sai virvokkeet.
Tässä maisemia kylältä.
Seitsemällä eurolla sai virvokkeet.
Aamulla sitten liikkeelle. Vaimoa
hirvitti enemmän kuin edellisenä aamuna. Ei ole korvienvälille
hyväksi viime töikseen illalla kaataa mopoa. Se jää kaihertamaan.
Liikkeellelähtö olisi ollut varsin jouhevaa, jos vaimokin olisi
päässyt liikkeelle. Sen sijaan vaimo kokeili kauanko jaksaisi
pidellä mopoaan kenossa. Ei olisi juurikaan kauempaa jaksanut,
onneksi HD-mies kuuli vaimon avunhuudot ja riensi apuun. Vaimokin sai
viimein moponsa rimpuiltua pihalta kohti katua. Kadulla ajeli sen
verran monta espanjalaista, että paniikki iski. Viimein oli
yritettävä sekaan, HD-mies jo odotteli seuraavassa korttelissa.
Mopo halusi kuitenkin ruveta lepäämään sille samalle kyljelleen,
millä oli illalla köllötellyt. Ihanaa pysäyttää liikenne. Nuori
pariskunta autostaan riensi auttamaan, ja yhteisvoimin saatoimme
kiikkerän Bemarin jälleen pystyyn. Yhteistä kieltä ei näidenkään
paikallisten kanssa löytynyt, mies osasi sen verran, että osoitteli
pyörää ja kyseli ”You can??” ”Jees jees, I can, eikö se
muka näytä siltä??” Huolestunut HD-mieskin siinä jo ehti juosta
paikalle, tietysti luuli, että nyt on vaimo onnistunut ihan
kolaroimaan, kun liikenne seisoo ja ihmisiä on ulkona autostaan.
Hyvä kun tuli paikalle, sai ajaa vaimon mopon sinne seuraavaan
kortteliin. Vaimo ei rohjennut uusiksi yrittää puikkelehtimista.
Ehkä muuten uskallusta olisi riittänytkin, mutta auttavainen
pariskunta oli onnistunut lukitsemaan itsensä ulos autostaan ja
seisoi nyt sitten kaistan tukkeena, mikä tarkoitti sitä, että
vaimon olisi pitänyt koukata. Se taas ei kuulunut vaimon
lempipuuhiin, ei varsinkaan tuossa mielentilassa. Mitäpä siinä
muutakaan tekemään, kuin taputtelemaan auttajiaan kiitokseksi ja
toivottelemaan heille onnea omaan autoonsa murtautumisessa.
Suunnistus ulos Ciudad Realista
onnistui kivuttomasti, kiitos Google Mapsin street viewin, jota vaimo
oli aamuyöllä kuikuillut.
Maisemia siellä jossain.
Joitakin asioita oli kielletty tekemästä. Ei olisi muutenkaan tehty.
Maisemia siellä jossain.
Joitakin asioita oli kielletty tekemästä. Ei olisi muutenkaan tehty.
Espielissä ruokailtiin ja laitettiin
maalipäähän ystäville viesti. Jäljellä reilut sata kilometriä,
tovihan tuossa vain vierähtäisi. Tovi venähti tunneiksi, koska
valittu tie 447 Fuente Obejunan ja Alaniksen välillä ei ollut niin
suora ja hyväpintainen, mitä kartalla näytti. Oletettavasti siitä
syystä kukaan muu ei ko. tietä ajanut (loppupäässä yksi auto
ilmestyi takaa ja se päästettiin suosiolla ohi). Täytyy sanoa,
että jos vaimo olisi tiennyt, mitä edessä on, vaimo ei luultavasti
olisi uskaltanut edes ajatella tuon tienpätkän ajamista. Yli 35 km
kuoppaista, kapeaa serpentiiniä kymmenien metrien jyrkänteellä.
Jonkin sortin kansallispuistosta oli kyse. Säikähtäneitä kauriita
loikki pariin kertaan tien poikki- vaikuttivat siltä, että tieto
moottoriajoneuvo ei ollut vielä piirtynyt geeniperimään.
Yläpuolella lentelevät korppikotkat sen sijaan näyttivät
tietävän, milloin saattaa olla evästä tiedossa. Näillä
taidoilla sille tielle lähteminen voisi hyvinkin päätyä huonosti.
Paitsi korppikotkan kannalta.
HD-mies tallusti kuvaamaan jälkiään.
Jokunen maisema...
HD-mies tallusti kuvaamaan jälkiään.
Jokunen maisema...
Oli tuolla tiellä liikennemerkkejäkin,
muuten sen ei olis arvannut edes olevan mikään julkinen
kulkuväytlä. 15 km:n yhtäjaksoisen mutkan jälkeen oli tienpitäjä
päättänyt merkitä yllättäen, että seuraavat 1,5 km olisi
sitten mutkaa. Varsinkin nopeusrajoituksia oli paljon. Merkkien
mukaan mutkiin ei passannut ajaa kolmeakymppiä lujempaa. Vaimo ei
taipaleen alkupuoliskolla viitsinyt kiihdyttää niin kovaksi
vauhtia.
Todiste siitä, että vaimo kuitenkin ajeli.
Todiste siitä, että vaimo kuitenkin ajeli.
Jossain vaiheessa viimein, muutaman
hikilitran jälkeen, saavuimme sivistyksen pariin. Kumma kyllä,
Bemarikin kesti sen, että vaimo rytkytti lähes koko matkan
ykkösellä. Kytkin pohjassa alamäet, jarrulla seisoen. Ja vaimokin
kesti, vaikkei uskonut hengissä selviävänsä. Oli HD-mieskin
kuulemma jo ehtinyt useamman kerran toivoa, ettei enää yhdenkään
mäen päälle tarvitsisi nousta.
Andalusian auringon alta viimein löytyi
kaivattu ystävälauma. Pariin päivään ei vaimo nyt mopoon koske.
Ei pysty kykenemään, jokainen lihas on kipeä. Varsinkin
kytkinkäsi.
3 kommenttia:
Moikka ja hienoa reissua loppuretkeksikin.
Marke - kuulostaa sille että yksimukinen GS ei ole sinulle ehkä helpoin peli - hitaassa ajossa ja parkkaillessa sen kierrokset täytyy pitää suht ylhäällä ja luistattaa kytkintä. (siis jos toi on se vanhempi GS Rotaxin koneella) Muuten se stumppaa ja silloin helposti ehkä menee nukkumaan kyljelleen... (vai onko tuo se uudempi malli jolloin sekin on twini?)
Jimmyllä oleva TransAlppi on twinina helpompi mutta twinit onkin neitipyöriä :-) Anna siis jenkaa ja käytä kytkintä enemmän.
Vuoriston tosijyrkissä alamäissä käytä moottorijarrua ja säästä vähän sitä takajarrua. Pelkällä jarrulla laskiessa on kohta palat loppu.
Loistoreissua!
s
Kyllä tuon vuokrapaperissa luki twin. Muuta en tiedä enkä tajua :)
käsittääkseni siellä oli kielletty kalastus (tosin kuvassa taitaa olla rapu?) ja toisessa kyltissä kielletään uiminen tai kylpeminen
näin sanoisin itseopituilla espanjan taidoilla :)
Lähetä kommentti